کیت روبات تعقیب نور

کیت روبات تعقیب نور

کیت روبات تعقیب نور

تا چند دهه پیش علوم کامپیوتر و روباتیک پیشرفت ، گستردگی و سرعت امروز را نداشت و چون علم روباتیک علمی نوین تر می باشد همزمان با ارتقاء تکنولوژی افراد بیشتری آگاهی نسبت به این علم را دارند . اما قبل از آن در زمینه علم کامپیوتر دانش یا تحصیل در این رشته بسیار کم بوده و یا اصلا در میان بسیاری از افراد جامعه نا شناخته بود ، بطوریکه در صورت سوال کردن و پرسیدن از این افراد در باره اینکه کامپیوتر چیست جواب اکثر این افراد شاید کلمه نمی دانم و ... بود.
اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری نسل های جدید قطعات الکترونیک همچون آی سی هایی با حافظه های بالا و دیگر قطعات چنان در مدارات کامپیوتر دستخوش تحولات عظیم و شگرف شده که کامپیوتر های چند دهه پیش که سیستم های سخت افزاری آن ها در اتاق های بزرگ نصب گردیده بود حال به صورت کامپیوتر های کوچک خانگی و لب تاپ و ... تبدیل گشته بطوریکه جزو لاینفک یا جدایی ناپذیر از زندگی ما گردیده تا جایی که کوچک ترین فرد خانواده نیز به گونه ایی از این تکنولوژی استفاده می کند.
در کنار ارتقاء علم الکترونیک و علم کامپیوتر علوم دیگری نیز پیشرفت قابل توجهی مخصوصا در سال های اخیر داشته که علم روباتیک از دیگر علوم شاخص تر و محسوس تر می باشد . این علم طی چند سال اخیر چنان سریع و با شتاب به جلو رفته که روبات هایی که در کارخانجات و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت حال جای پای خود را نه تنها در دانشگاه ها و موسسات تحقیقات فنی بلکه تا دبستان ها و منازل گذاشته بطوریکه روبات هایی مانند روبات نظافتچی و ... در منازل بکارگرفته می شود.
روبات های مریخ نورد ، روبات های مین یاب و دیگر روبات هایی که برای ماموریت های خطرناک و انجام کارهای پیچیده و حساس با حداقل اشتباه و خطا مورد استفاده قرار می گیرند و روبات هایی که با دادن برنامه به آن ها قابلیت تصمیم گیری در شرایط سخت و بحرانی را دارا می باشند ، ماشین های برنامه ریزی شده ایی هستند که طبق فرمان های داده شده حرکات و کارهای برنامه داده شده را انجام می دهند .
پس در تعریف روبات می توان گفت روبات ماشین قابل برنامه ریزی هست که برنامه و فرمان های داده شده ایی را که به این ماشین داده ایم حتی در شرایط سخت انجام می دهد بطوریکه سرعت و دقت انجام امور و یکنواختی و دقت در کار ها از مزیت های روبات ها برای کمک به ما می باشد.
با وارد شدن به این علم ( علم روباتیک ) می توان لذت و هیجان استفاده از این روبات ها را برد و نیز با مونتاژ و ساخت یک روبات به این علم پیوسته و نه تنها استفاده لازم را از روباتی که مونتاژ کرده ببرید بلکه به اطلاعات علمی خود اضافه کرده و برای شما خصوصا نوجوانان و جوانان راهی جهت ادامه تحصیل در این رشته پر طرفدار و مهیج باز شود. 

نحوه عملکرد روبات تعقیب نور :

عملکرد روبات بدین صورت می باشد که با داشتن سه عدد فوتوسل (سلول نوری ) در سه جهت یا سمت ، چـپ ، راست و بــه
جلو توسط نوری که به فوتوسل ها تابانده می شود شروع به حرکت کرده ، حرکت در مسیر جلو برای اولین بار توسط تولیدی مهرام کیت طراحی و به مدار اضافه گردیده است که از مزیت های این روبات نسبت به روبات های دیگر می باشد که فقط در دو مسیر چپ یا راست حرکت می کنند.
یکی دیگر از مزیت های این روبات این است که فوتوسل ها داخل یک قاب LED جاسازی گردیده و هریک از این فوتوسل ها توسط نوری که با آن سلول تابانده می شود شروع به حرکت در آن سمت می نماید و عملا دو سلول دیگر هیچگونه عکس العملی نداشته تا به هریک از آن ها نور تابانده شود .
این درحالی است که روبات های دیگر به علت نداشتن محفظه یا قابی که فوتوسل در آن قرار گیرد ، نور محیط به فوتوسل ها تاثیر گذاشته و روبات تشخیص نخواهد داد که به چه سمتی برود مگر اینکه توسط پتانسیومتر مقدار تابش به فوتوسل را کم و زیاد کرده تا روبات در یک جهت شروع به حرکت نماید و این یکی از ضعف های این گونه روبات ها می باشد.
این روبات توسط نور متمرکز و یا نور لیزر به خوبی کار کرده و چون فوتوسل ها داخل قاب قرار گرفته و هیچ گونه تابش از محیط به آن ها نمی رسد در نتیجه در حالت بیکاری مدار مقدار جریان مصرفی از باطری به حداقل رسیده و مزیتی دیگر به این روبات افزوده است .
با داشتن دو عدد پتانسیومتر بر روی فیبر الکترونیکی شما می توانید حساسیت روبات را نسبت به نور محیط بسته به شدت نور تنظیم کرده و با نور متمرکز یا نور لیزر می توانید با آزمایش و توسط یک عدد پیچ گوشتی مراحل متفاوت نوری را تست نمائید.
نکته لازم دیگر اینکه هنگام خرید چهار عدد باطری قلمی برای روبات دقت داشته باشید که باطری هایی از نوع آلکالاین را از فروشنده تقاضا کنید زیرا این نوع باطری ها از دوام بیشتری نسبت به سایر باطری های معمولی برخوردار می باشند و چون آرمیچر های روبات ها جریان تقریباً بالایی را هنگام حرکت طلب می کند ممکن است ظرف چند دقیقه جریان داخلی باطری های معمولی را تخلیه و خالی نماید .
در مناسب ترین شرایط با صرف مقداری هزینه بیشتر شما می توانید از باطری های قابل شارژ استفاده نمائید .
هر چند که در نگاه یا نظر اول ممکن است هزینه ایی برای شما تحمیل کند ولی در استفاده طولانی مدت برای شما در عمل مقرون به صرفه نیز می باشد .
توصیه می شود از خرید شارژر های ارزان قیمت و معمولی و با مارک های متفرقه برای شارژ باطری های قابل شارژ خودداری کرده و با صرف کمی هزینه بیشتر شارژر های اتوماتیک تهیه و خریداری نمایید . مزیت این نوع شارژر نسبت به شارژر های معمولی این می باشد که پس از شارژ بـاطری هـا بـه صورت اتوماتیک جریان شارژ را قطع کرده و صدمه ایی به باطری های شارژی که با هزینه بالا تهیه کرده اید نمی زند.

مشخصات کیت روبات تعقیب نور : 

  • جدید 
  • آموزشی
  • روباتی متمایز (الکترونیک + مکانیک)
  • مناسب برای دانش آموزان و نوآموزان الکترونیک
  • مناسب برای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان
  • دارای 2 گیربکس قوی (گیربکس های تست شده و کانکتور خورده) و 4 عدد چرخ
  • حساس به نور
  • بدون نیاز به آی سی میکروکنترلر
  • با ترانزیستورهای قدرت TIP41 در خروجی برای سرعت بیشتر و گردش بهتر روبات
  • دارای 3 عدد فتوسل 
  • حرکت به چپ و راست و جلو (برای اولین بار)
  • دارای 2 عدد دیود نورانی نمایش دهنده جهت حرکت روبات
  • با پتانسیومترهای کالیبره کننده فتوسل ها
  • ولتاژ 6 ولت
  • با جزوه آموزشی ویژه
  • دارای قطعات مربوطه + پیچ گوشتی + اسپیسر + پیچ و مهره .......